فن وفوت

فن وفوت

Fanofot
فن وفوت

فن وفوت

Fanofot

ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان

ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان

هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مورد تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت آنان در فرایند تصمیم گیری در کتابخانه‌های عمومی استان یزد با منابع جدید و بصورت کامل و جامع می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات152
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان

 
 
 
 
 
 
 
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مورد تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت آن‌ها در فرایند تصمیم گیری در کتابخانه‌های عمومی استان یزد بوده-است. در این پژوهش به لحاظ ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده  است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد که در سال 1390 مشغول به کار بودند و جمعیت آن ها بالغ بر 132 نفر بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه‌گیری کوکران بهره جویی شد و تعداد 96 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده متناسب با نمونه بود.
 
 برای گردآوری داده‌ ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده، که در آن از طیف لیکرت بهره جویی شده است. در این پژوهش جهت سنجش روایی درونی از روایی محتوایی، نوع صوری و اعتبار سازه‌ای، نوع تحلیل عاملی استفاده شد. ابتدا پرسشنامه جهت نظرسنجی و اعتبارسنجی توسط اساتید متخصص در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از اعمال نظرات و اصلاحات، روایی محتوایی و صوری پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل عاملی پرسشنامه با استفاده از آزمون کمو و بارتلت کفایت حجم نمونه و توان عاملی متغیر ها بررسی شد. جهت بررسی پایایی، پرسشنامه در یک نمونه 30 نفری اجرا شد و پس از تعیین انحراف معیار جامعه، پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 93/0  محاسبه گردید.
 
 به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS، در سطح آمار توصیفی از شاخص-های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی آزمون های  تک نمونه‌ای، مستقل،  هتلینگ، و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر مشارکت کتابداران در فرایند تصمیم‌گیری در حوزه‌های مجموعه سازی، حفاظت و نگهداری، سازماندهی، اشاعه اطلاعات و اداره کتابخانه ها،‌ تاثیر گذار و بیشتر از سطح متوسط بود. نتایج یافته‌های جانبی نیز نشان داد بین نظرات کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد برحسب متغیر‌های جمعیت شناختی جنسیت، سمت، سطح تحصیلات، و سابقه کار تفاوت معناداری وجود ندارد. و تنها تفاوت در حوزه خدمات عمومی وجود داشت به گونه‌ای که کارمندان با تحصیلات کتابداری در مقایسه با کارمندان با تحصیلات غیر کتابداری میزان میانگین این حوزه را بیشتر ارزیابی کرده‌اند. در نهایت پیشنهاداتی در زمینه شیوه‌های تصمیم‌گیری مشارکتی در کتابخانه‌های عمومی ارائه شده است.
 
 
کلیدواژه ها:
استان یزد، تصمیم‌گیری مشارکتی، فناوری اطلاعات، کتابخانه‌های عمومی.
 
 
 
 
اهمیت و ارزش پژوهش
اگر فعالیت‌های مختلف مدیریت مورد بررسی قرار گیرد به وضوح مشاهده می‌شود که جوهر تمامی فعالیت‌های مدیریت تصمیم گیری است  (الوانی، 1378). از آن جا که تصمیم گیری در هر سازمان، از مهمترین فعالیت‌های مدیریت محسوب شده، نقش نظام اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در اخذ تصمیمات موثر بر کسی پوشیده نیست (مدهوشی، 1381).  سازمان‌های مدرن و پیچیده امروزی چنان وسیع و پیچیده شده که مدیریت آن ها از عهده یک فرد به تنهایی بر نمی آید و مدیر مجبور است در تصمیم گیری ها و اداره امور سازمان از دیگران کمک گرفته و با توجه به محدودیت عقلایی که هر انسان دچار آن است ، شاید همکاری و تشریک مساعی گروهی تنها راه دستیابی به یک سیستم تصمیم گیری منطقی منظم و جامع  باشد ( سعادت، 1373).
 
بی گمان کتابخانه ها نیز همچون سازمان ها و موسسه‌های دیگر، به منزله نهادی که در عصر انفجار دانش بیشترین بار رسالت سنگین اطلاع رسانی را به دوش می‌کشند، از دانش مدیریت علمی بی نیاز نخواهند بود؛ و مدیریت علمی نیز بر استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری و برنامه ریزی تاکید دارد. در حال حاضر با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توان در کوتاه ترین زمان ممکن با اقصی نقاط جهان تماس گرفته و به تبادل اطلاعات پرداخت. با توجه به شرایط موجود و همه‌گیر شدن فناوری اطلاعات در سطح جهان، استفاده از این ابزار برای بقاء در صحنه رقابت جهانی و ادامه فعالیت کتابخانه‌ها اجباری شده است. به عبارتی کتابخانه‌ها با توجه به شرایط حاضر برای ادامه حیات خود، چاره ای جز روی آوردن به این ابزارها ندارند. از سوی دیگر ورود این ابزارها به کتابخانه‌ها تغییراتی را موجب شده که پیش بینی آن تغییرات راهگشای مدیران خواهد بود تا با دیدی گسترده در مورد بکارگیری این تجهیزات اقدام کنند (بیات، 1381).
 
 با توجه به این نکته که بخش مهمی از وقت و کار مدیران کتابخانه ها صرف حل مشکل و تصمیم گیری می‌شود، و وظایف اساسی آن ها همانند برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل مستلزم تصمیم گیری است؛ به همین سبب برای ارتقاءکیفیت و بهره وری مطلوب مدیران کتابخانه‌های عمومی نیاز به استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل در امر تصمیم گیری مشارکتی دارند؛ لذا در این تحقیق ، به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت کتابداران پرداخته خواهد شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول: کلیات پژوهش 
مقدمه 1
1-1- شرح و بیان مساله پژوهشی 2
1-2- اهداف پژوهش 5
1-2-1- اهداف کلی 5
1-2-2- اهداف جزیی 5
1-3- اهمیت و ارزش پژوهش 6
1-4- کاربرد نتایج پژوهش 6
1-5- سؤال های پژوهش 7
1-6- تعاریف 8
1-7- جمع بندی 10
 
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه 11
2-1- فناوری اطلاعات 12
2-1-1- فناوری چیست 12
2-1-2- فناوری اطلاعات و تعریف‌های آن 13
2-2- مولفه ها و عوامل زیرساختی فناوری اطلاعات 15
2-2-1- مولفه‌های فناوری اطلاعات 15
2-2-1-1- سخت افزار 15
2-2-1-2- نرم افزار 16
2-2-1-3- بانک اطلاعاتی 16
2-2-2- عوامل زیر ساختی فناوری اطلاعات 16
2-3- کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ها 17
2-3-1- کاربرد عملیاتی 17
2-3-2- کاربرد اطلاعاتی 18
2-4- ابزارهای فناوری اطلاعات 19
2-4-1- پست الکترونیک  19
2-4-2- دورنگار (فاکس مایل)  20
2-4-3- کنفرانس از راه دور  20
2-4-4- کنفرانس صوتی (شنیداری)  21
2-4-5- کنفرانس ویدیویی (صوتی-تصویری)  21
2-4-6- کنفرانس رایانه ای  21
2-4-7- پست صوتی 22
2-4-8- ویدیوتکس یا پیام نما  22
2-4-9- پایگاه داده‌های عمومی 23
2-4-10- شبکه گسترده جهانی 23
2-4-11- چت (گفتگو)  23
2-4-12- اتوماسیون اداری  24
2-5- مزایا و معایب فناوری اطلاعات 25
2-5-1- مزایای فناوری اطلاعات  25
2-5-2- محدودیت‌های فناوری اطلاعات 26
2-6- فناوری اطلاعات در کتابخانه ها 27
2-6-1- تاریخچه ورود فناوری اطلاعات به کتابخانه ها 27
2-6-2- تاثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانه ها 29
2-7- تصمیم گیری 31
2-7-1- تعریف تصمیم گیری و اهمیت آن 31
2-7-2- سبک ها و نظریات تصمیم گیری 32
2-7-2-1- سبک‌های پنج گانه وروم، و یتون  33
2-7-2-2- لوین 34
2-7-1-3- مک گرگو 34
2-7-1-4- لیکرت 35
2-7-1-5- آرجریس  37
2-7-1-6- ماکس وبر  37
2-8- مشارکت و سطوح آن  38
2-8-1- مشارکت و تعاریف آن  38
2-8-2- سطوح مشارکت 40
2-8-2-1- تیم‌های خودگردان 40
2-8-2-2- تیم‌های کاری نیمه مستقل 40
2-8-2-3- حلقه‌های بهبود کیفیت 41
2-8-2-4- کمیته‌های مشورتی مشترک 41
2-8-2-5- جلسات غیر رسمی 41
2-8-2-6- تصمیم گیری‌های دو جانبه 41
2-8-2-7- نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهای کارکنان 42
 2-9- تصمیم گیری مشارکتی  42
2-9-1- تصمیم گیری مشارکتی وتعاریف آن 42
2-9-2- مزایای مشارکت در تصمیم گیری 43
 2-10- کتابخانه‌های عمومی 45
2-10-1- اهداف کتابخانه‌های عمومی 47
2-10-2- کارکردهای کتابخانه عمومی 48
2-10-2-1- مجموعه سازی یا جمع آوری منابع 49
2-10-2-2- حفاظت و نگهداری منابع 49
2-10-2-3- سازماندهی منابع  50
2-10-2-3-1- فهرستنویسی  50
2-10-2-3-2- رده بندی. 50
2-10-2-3-3- نمایه سازی و چکیده نویسی 50
2-10-2-4- اشاعه اطلاعات  51
2-10-2-4-1- امانت 51
2-10-2-4-2- خدمات مرجع 52
2-10-2-4-3- خدمات اطلاع رسانی 53
2-10-2-5- مدیریت کتابخانه 53
2-11- مروری بر مطالعات انجام شده 54
2-11-1- پژوهش‌های داخلی 54
2-11-2- پژوهش‌های خارجی 58
2-12- جمع‌بندی  62
 
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 روش پژوهش  64
3-2 جامعه آماری 64
3-3 روش و طرح نمونه گیری 66
3-4 حجم نمونه و روش محاسبه 66
3-5- ابزار گردآوری داده ها 67
3-5-1- روایی پرسشنامه 67
3-5-2- پایایی پرسشنامه 68
3-6- شیوه جمع آوری اطلاعات 69
3-7- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 69
3-8- جمع‌بندی فصل 70
 
فصل چهارم: تحلیل داده ها
4-1- بررسی وضعیت جمعیت شناختی 72
4-1-1-توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر اساس جنسیت 73
4-1-2- توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب رشته تحصیلی 73
4-1-3- توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب سمت 74
4-1-4- توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب سطح تحصیلات 75
4-1-5- توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب سابقه کار 76
4-2- بررسی سؤال‌های پژوهش 77
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری
5-1- خلاصه موضوع و روش ها 91
5-2- بحث و نتیجه گیری 92
5-3- محدودیت‌‌های پژوهش 94
5-4-پیشنهاد های کاربردی 95
5-5-پیشنهاد هایی جهت پژوهش های آتی 95
پیوست  97
منابع و مآخذ 99
 
 
 
 
 
فهرست شکل‌ها
شکل 4-1. درصد فراوانی آزمودنی  ها برحسب جنسیت 73
شکل4-2. درصد فراوانی آزمودنی  ها برحسب رشته تحصیلی 74
شکل4-3. درصد فراوانی آزمودنی  ها برحسب سمت 75
شکل4-4. درصد فراوانی آزمودنی  ها برحسب سطح تحصیلات 76
شکل4-5. درصد فراوانی آزمودنی  ها برحسب سابقه کار 77
 
 
 
 
 
 
فهرست جدول‌ها
جدول 1-1. تحولات کاربرد جهانی رایانه ها در نیمه دوم قرن بیستم 28
جدول 3-1. ویژگی‌های جمعیت‌شناختی جامعه آماری کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد 65
جدول 3-2: تناظر سؤالات پرسشنامه با هر یک از پرسش های پژوهش 67
جدول 3-3. آزمون کمو و بارتلت 68
جدول 3-4. ضریب پایایی حوزه‌های تاثیر پذیر از فناوری اطلاعات 69
جدول 4-1. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب جنسیت 73
جدول4-2. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب رشته تحصیلی 73
جدول4-3. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب سمت 74
جدول4-4. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب سطح تحصیلات 75
جدول4-5. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی  ها بر حسب سابقه کار 76
جدول4-6. نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف 77
جدول 4-7. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه ‌های مؤلفه اول 78
جدول 4-8. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3= ) 79
جدول 4-9. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه ‌های مؤلفه دوم 79
جدول 4- 10. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3= ) 80
جدول4-11. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه ‌های مؤلفه سوم 81
جدول 4- 12. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3= ) 81
جدول 4-13. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه ‌های مؤلفه چهارم 82
جدول 4- 14. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3= ) 83
جدول 4-15. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه ‌های مؤلفه پنجم 83
جدول 4- 16. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3= ) 84
جدول4-17.مقایسه میانگین نمره حوزه‌های تاثیرپذیر از فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های عمومی استان یزد 84
جدول 4-18. آماره آزمودنی‌ ها برحسب جنسیت با توجه به مؤلفه-‌های پژوهش 85
جدول 4-19. آماره آزمودنی‌ ها برحسب رشته تحصیلی با توجه به مؤلفه ‌های پژوهش 86
جدول 4-20. آماره آزمودنی‌ ها برحسب سمت  با توجه به مؤلفه-‌های پژوهش 87
جدول 4-21. آماره آزمودنی‌ ها برحسب سطح تحصیلات  با توجه به مؤلفه ‌های پژوهش 88
جدول 4-22. آماره آزمودنی‌ ها برحسب سابقه کار  با توجه به مؤلفه ‌های پژوهش 89
جدول 4- 23. نتایج آزمون  تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی (3= ) 90
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود تبیین نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای در ارتباط بین سبک های دلبستگی و تاب آوری

تبیین نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای در ارتباط بین سبک های دلبستگی و تاب آوری

تبیین نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای در ارتباط بین سبک های دلبستگی و تاب آوری

دانلود تبیین نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای در ارتباط بین سبک های دلبستگی و تاب آوری

مهارت های مقابله ای سبک های دلبستگی تاب آوری
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 317 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 145

دانلود پایان نامه

با موضوع

تاثیر موسیقی درمانی بر کاهش افسردگی سالمندان ساکن در خانه سالمندان استان ایلام

فایل بصورت ورد

تعداد صفحات:

145

در زیر بخش هایی از فایل دانلودی را مشاهده میفرمایید:

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                           صفحه

 

چکیده ...................................................................................................................................................... ...................1

فصل نخست: کلیات  پژوهش

1-1- مقدمه............................................................................................................................................. ..................3

1-2- بیان مسئله ................................................................................................................................... .................5

1-3- اهمیت موضوع پژوهش............................................................................................................. ................10

1-4- هدف  پژوهش............................................................................................................................. ................11

1-5- تعاریف نظری متغیر.................................................................................................................... ...............12

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی

2-1- مباحث نظری در باب سازه ی تاب آوری............................................................................... .............15

2-2- موج مطالعاتی تحولی تاب­آوری................................................................................................. ............18

2-3- الگوهای نظری تاب آوری............................................................................................................ ...........24

2-4- مکانیسم های تاب­آوری................................................................................................................ .........29

2-5- نظریه ایجاد و توسعه هیجان مثبت و تاب آوری.................................................................... .........31

2-6- مبانی نظری در باب سازه  دلبستگی......................................................................................... ........34

2-7- مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی ......................................................................................... ....... 39

2-8- نظریه یادگیری...........................................................................................................................................40

2-9- نظریه تحول شناختی.................................................................................................................... ........41

2-10-  نظریه کردارشناسی....................................................................................................................... ..42

2-11- نظریه دلبستگی بالبی........................................................................................................................43

2-12- نظریه دلبستگی  باولبی.....................................................................................................................44

2-13- سبک های دلبستگی از دیدگاه های مخلتلف.......................................................................... ..46

2-14- انواع سبک های دلبستگی............................................................................................................ ..51

2-15- مراحل شکل گیری دلبستگی در نوزادان.................................................................................. .55

2-16- تحول دلبستگی در نوجوانی.......................................................................................................... 58

2-17- تداوم دلبستگی از کودکی تا نوجوانی......................................................................................... 58

2-18- معیارهای تشخیص دلبستگی....................................................................................................... 60

2-19- مباحث نظری در باب سازه ی راهکار های  مقابله ای  ......................................................... 61

2-20- آموزش تدابیر مقابله........................................................................................................................ 64

2-21- انواع مقابله ........................................................................................................................................ 68

2-22- پیشینه تحقیقاتی............................................................................................................................ ..74

2-23- فرضیه پژوهش.................................................................................................................................. 81

 

فصل سوم ( روش پژوهش )

3-1- نوع  پژوهش..........................................................................................................................................83

3-2- جامعه آماری،........................................................................................................................................83

3-3- نمونه و روش نمونه گیری...................................................................................................................83

3-4- ابزارهای اندازه گیری...........................................................................................................................88

3-5- روش اجرا.............................................................................................................................................. 91

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................................................... 92

3-7- ملاحظات اخلاقی در شیوه اجراء.................................................................................................... 92

فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1- یافته های توصیفی............................................................................................................................. 94

4-2- ماتریس همبستگی صفر مرتبه بین متغیرها................................................................................ 95

4-3- جدول رگرسیونی و شکل مربوطه................................................................................................... 96

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- خلاصه پژوهش.................................................................................................................................. 109

5-2- نتایج پژوهش...................................................................................................................................... 111

5-3- محدودیت های پژوهش................................................................................................................... 118

5-4- پیشنهادهای تحقیق.......................................................................................................................... 119

منابع و مأخذ.................................................................................................................................................. 120

پیوست ها ...................................................................................................................................................... 132

چکیده انگلیسی............................................................................................................................................. 140

 

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول 3- 1ترکیب جنسیتی گروه شرکت کنندگان در پژوهش.............................................................................84

جدول 3-2ترکیب گروه شرکت کنندگان در پژوهش برحسب متغیر پایه تحصیلی..........................................84

جدول 3-3ترکیب گروه شرکت کنندگان در پژوهش بر حسب رشته تحصیلی..................................................85

جدول 3-4 ترکیب گروه شرکت کنندگان در پژوهش بر حسب میزان تحصیلات پدر....................................86

جدول 3-5 ترکیب گروه شرکت کنندگان در پژوهش بر حسب میزان تحصیلات مادر.....................................87

جدول 3-6 ترکیب گروه شرکت کنندگان در پژوهش بر حسب وضعیت اقتصادی خانواده ............................87

جدول 4-1: شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش..................................................................................................94

جدول 4-2. ماتریس همبستگی صفر مرتبه بین متغیرها................................................. ......................................95

جدول4-3. خلاصه مدل رگرسیون ،تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون سبک های         دلبستگی روی تاب آوری.......................................................................................................................................................... ....................................98

جدول 4-4. مشخصه آماری رگرسیون ، سبک های دلبستگی روی تاب آوری........... .....................................98

جدول4-5. خلاصه مدل رگرسیون ،تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون سبک های  دلبستگی بر روی  مهارت های مقابله ای......................................................................................................................................... .....................................99

جدول 4-6. مشخصه آماری رگرسیون ، سبک های دلبستگی روی مهارت های مقابله ای..........................100

جدول4-7. مشخصه آماری رگرسیون ، سبک های دلبستگی روی مهارت های مقابله ای...........................100

جدول 4-8. خلاصه مدل رگرسیون ،تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون مهارتهای مقابله ای بر  روی تاب آوری......................................................................................................................................................... ....................................101

جدول 4-9. مشخصه آماری رگرسیون مهارت های مقابله ای بر  روی تاب آوری............................................102

جدول 4-10. خلاصه مدل رگرسیون ،تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای در پیش بینی ارتباط بین سبک های دلبستگی و تاب آوری.........................................103

جدول4-11. مشخصه آماری رگرسیون سبک های دلبستگی و مهارت های مقابله ای بر تاب آوری..........104

جدول4-12. اثرات مستقیم ، غیرمستقیم و کل متغیرهای پژوهش بر یکدیگر......... .......................................106

جدول4-13. مقایسه دو گروه دانش آموزان دختر و پسر در متغیر تاب آوری....................................................107

 

چکیده:

موضوع: تبیین نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای در رابطه ای بین سبک های دلبستگی و تاب آوری

به وسیله ی: شهلا ابراهیمی

 

این مطالعه نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای را در رابطه بین سبک های دلبستگی و تاب آوری مورد بررسی قرار داد. نمونه مورد بررسی 250 نفر ازدانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر شهر ارسنجان با روش نمونه گیری نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. شرکت کنندگان پژوهش پرسشنامه مهارت های مقابله ای اندلر و پارکر، پرسشنامه سبک های دلبستگی هازان و شیور و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. با استفاده از رگرسیون به شیوه متوالی همزمان و با به کارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی مدل فرضی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته ها بر اساس فرضیه پژوهش نشان داد که: همه ابعاد سبک های دلبستگی پیش بینی کننده تاب آوری می باشد. همچنین مهارت های مقابله ای قادر به پیش بینی تاب آوری است. در نهایت یافته های پژوهش مؤید نقش واسطه گری مهارت های مقابله ای در ارتباط بین سبک های دلبستگی و تاب آوری بود. این یافته ها مؤید تأیید فرضیه اصلی پژوهش در خصوص نحوه ارتباط سازه های سبک های دلبستگی، مهارت های مقابله ای و تاب آوری می باشد.

 

کلمات کلیدی: مهارت های مقابله ای، سبک های دلبستگی، تاب آوری.

 

فصل اول

کلیات پژوهش

 

1-1- مقدمه

روانشناسی در گذشته ودر اوایل تکامل خود به عنوان یک علم، بر بیماری بیشتر از سلامت، بر ترس بیشتر از شهامت، بر پرخاشگری و خشم  بیشتر از محبت  و عشق تکیه داشت و روانشناسان تاکید چندانی بر کمک به مردم برای شاد تر شدن، تکامل یافته تر بودن، نوع دوست بودن، امید وار تر بودن، عاشق تر و خوشبین تر بودن، نداشته اند (سلیگمن، 2009). امروزه در مقابل این روند، رویکرد روانشناسی مثبت نگر ظهر کرده که نقاط قوت وکمال انسانی را بررسی می کند (سلیگمن وسیکس زنتمیهالی،2000). روانشناسی مثبت نگر تاریخچه ای کوتاه (کمتر از یک دهه) و گذشته طولانی (به زمان آثار فلاسفه یونان و خرد ورزان شرق ) دارد (پترسون،2006). رویکرد روانشناسی مثبت گرا، با توجه به استعدادها و توانمندهای انسان به جای پرداختن به ناهنجاری ها و اختلال ها، هدف نهای خود را شناسایی سازه ها و شیوه هایی می داند که بهزیستی و شادکامی انسان ها را به دنبال دارند .یکی از مهمترین پیشرفت های نیمه دوم قرن بیستم پیدایش نظریه هایی است که بر نقش فرایند های عالی موثربر مهار و هدایت فرایندها شناختی تاکید می نماید. در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست ویکم می توان ورود سازه ی تاب آوری را به عرصه ی ادبیات روانشناسی تحولی، انقلاب نو در نحوه نگرش روان شناسان، روان درمانگران، روان پزشکان و مدد جویان به شمار آورد، به گونه ای که پیش از این برای کودکان و نوجوانانی که در معرض سوءاستفاده قرار می گرفتند یا شرایط ناگوار زندگی را تجربه کرده بودند، آینده ای تاریک نه چندان خوشایند متصور می شد. اما شناسایی تاب آوری بینشی دگرگون و امید وارانه برای ساختن فردای این کودکان و نوجوانان و نجات بزرگسالان پدیدآورد. از جمله عواملی که سبب سازگاری هر چه بیشتر آدمی با نیازها وتهدید های زندگی می گردد و با سلامت روان رابطه نزدیکی دارد تاب آوری است. به دلیل تاثیری که تاب آوری بر سلامت روانی دارد طی سال های اخیر توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است (فریبورگ، مارتینوسن، روز نوینگ، بارلاگ وهمدال،2005). از این رو، عواملی که ساز گاری هر چه بیشتر آدمی با نیازها و تهدید های زندگی را تبیین کنند، بنیادی ترین سازه های مورد پژوهش هستند (سامانی، جوکار وصحرا گرد،1386). در این میان تاب آوری از جمله سازه هایی است که در حوزه پژوهش های روانشناختی، به ویژه در عرصه روان شناسی سلامت، روانشناسی خانواده، روانشناسی تحول و بهداشت روانی جایگاه ویژه ای یافته است، به طوری که هر روز بر شمار پژوهش های مرتبط با این سازه افزوده می شود (کمپل ـ سلز،کوهن و استین،2006).راتر (1985). بیان می کند یکی از عوامل مهمی که به افراد در برخورد و سازگاری با مشکلات و موقعیت های استرس زا کمک می کند و او را در مقابل اختلالات آسیب شناسی و مسائل زندگی کمک می کند تاب آوری می باشد(پین کیورت، 2009، گارمزی، 1993). تاب آوری از سازه های بنیادی شخصیت است که در بر گیرنده قابلیت های فردی در رویاروئی، عقب نشینی واز سر گیری دوباره تلاش و مقابله با مشکلات می باشد خزایلی، 1386). تاب آوری به زبان ساده عبارت از تطابق موفقیت آمیز علی رغم وجود تهدید و شرایط نا گوار محیطی است که فرد در آن زندگی می کند. در واقع، تاب آوری سازگاری مثبت در واکنش به شرایط نا گوار است (گارمزی و ماستن،1994). بنابراین با افزایش مقاومت و تاب آوری در نوجوانان و جوانان می توان به میزان  زیادی از آسیب های زیادی که در کمین آن ها ست پیشگیری کرد. بر این اساس پژوهش حاضربه دنبال کشف و شناخت بعضی از علل احتمالی تاب آوری می باشد تا بتوان به افزایش چنین رفتاری کمک کرد.

 

2-1- بیان مسئله

«چرا و چگونه برخی از افراد می توانند در برخورد با شرایط ناگوار و استرس زا کارآمدی موثرخود را حفظ کنند در حالی که برخی دیگر امید خود را از دست می دهند؟ چگونه برخی بر این باورند که آنها می توانند شرایط را عوض کنند؟ چه عواملی آنها را قادر می سازد که در شرایط بحران به سازگاری مثبت دست پیدا کنند؟» این قبیل سوالات ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده است. بدون شک موفقیت آینده هر کشوری با افزایش سرمایه گذاری برای پرورش کودکان بهتر و کارآمدتر بستگی دارد. به همین دلیل افزایش پژوهش در حوزه تاب آوری و تحول کودک و توجه به لزوم مداخلات پیشگیرانه، ضروری به نظر می رسد. برخی ویژگی ها بصورت بالقوه در افراد به ودیعه گذاشته شده است اما ظهور و اعتلای آن ها مستلزم شناخت دقیق تر، پرورش و به کار گیری آن ها است.از جمله این ویژگی ها می توان به تاب آوری اشاره کرد. از طرفی با توجه به این که تاب آوری جایگاه ویژه ای در حوزه های روانشناسی تحولی، روانشناسی خانواده و بهداشت روانی دارد به همین دلیل چگونگی ایجاد این ویژگی و به بیانی تاب آور شدن افراد یکی از دغدغه های اصلی روانشناسان فعال دراین حوزه است. چرا که افزایش تاب آوری منجر به جامعه سالم تر می شود. که در راستای این موضوع افرادی از قبیل انزالیچیت، آرونسون، گود و مکای (2006)، تاب آوری را باعث کاهش اضطراب و افسردگی دانسته اند. به باور آنان، افراد تاب آور می توانند بر انواع اثرات ناگوار چیره شوند و سلامت روان خود را حفظ نمایند. در نتیجه بالا بودن سطح تاب آوری موجب کاهش مشکلات هیجانی و ایجادسلامت روان در فرد می شود (سامانی وهمکاران، 1386). تاب آوری، توانایی غلبه بر رویدادهای دارای بار و فشار روانی زیاد (شامل آسیب های شدید، مرگ، فاجعه، ضایعه ی اقتصادی، آشوب های سیاسی و تغییرات فرهنگی) وحفظ سلامت روانی وسرزندگی روانشناختی به رغم مواجهه با رویدادهای نا خوشایند است(اگایبی،2005). در واقع تاب آوری عموما به عنوان یک ویژگی مرتبط با منش، شخصیت و توانا یی مقابله در نظر گرفته می شود که بر توانمندی، انعطاف پذیری،توانایی تسلط یا یرگشت به حالت عادی پس از مواجه شدن با استرس وچالش شدید دلالت دارد (لازاروس و فالکمن،1984). برخی از پژوهش ها نیز، بین تاب آوری و سرسختی با اضطراب و افسردگی رابطه منفی معنی داری نشان داده اند و گویای آن هستند که افراد تاب آور، می توانند بر انواع اثرات ناگوار چیره شوند(انزلیچت، ارنسون، گود و مک کی، 2006). همچنین سامانی، جوکار و صحراگرد(1386) بین خود تاب آوری و رضایتمندی از زندگی ارتباط مستقیم و معنی دار گزارش نمودند. اختلالات روانشناختی طیف وسیعی از مشکلات دوران کودکی را تشکیل می دهد که شیوع آن می تواند به نوع خانواده بستگی داشته باشد. باولبی معتقد است آنچه برای سلامت روانی کودک ضروری است تجربه یک ارتباط صمیمی، گرم و مداوم با مادر یا جانشین دایم اوست. به عقیده وی بسیاری از اشکال روان آزردگی ها و اختلال های شخصیت حاصل محرومیت کودک از مراقبت مادرانه و یا عدم ثبات رابطه کودک با چهره دلبستگی است(باولبی، 1969).  پژوهش ها آشکار ساختن  افرادی که در مواجهه با مشکلات و مخاطرات نشانه های کمتری از اضطراب و نگرانی روانشناختی را بروز می دهند،جزء افراد تاب آور محسوب می شوند (دامونت، 1999).تاب اوری با قابلیت تطابق انسان در مواجهه با بلایا یا فشارهای جانکاه، غلبه یافتن وحتی تقویت شدن

بوسیله آن تجارب اطلاق می شود. از طرفی این خصیصه با توانایی درونی شخص و تعامل با محیط و خانواده حمایت میشود، توسعه می یابد وبه عنوان یک ویژگی مثبت متبلور می گردد (دینر، لوکاس، شیمک وهلیلول، 2009). والدین خون گرم و علاقمندکه حدود و مرز ثابتی را ایجادمی کنند، موجب ارتقاءتاب آوری در فرزندان می شوند (ماستن وهمکاران، 1998به نقل از آلورد وگرادوس، 2005) . کوون و همکاران(1996) ویژگی کودکان تاب آور را خوی نرم، هوش بالا، پیوند قوی بین والدین و کودک، احساس کفایت والدین، والدین دارای سلامت روان، احساس شایستگی از طرف کودک، کنترل واقعی، همدلی وتوانایی مشکل گشایی اجتماعی بر می شمرد. تاب آوری یک فرایند پویاست که بسیار تحت تاثیر عوامل حفاظتی است .عوامل حفاظتی قابلیت های ویژه ای هستند که برای روی دادن تاب آوری لازمند.این قلبلیت ها، مهارت ها وتوانایی  هایی هستند که افراد می تواند به آنها دست یابد ودر خود فرد، محیط خانوادگی و یا در محیط اجتماعی وجود داشته باشد(دایر و فک گوییس،1996).

عوامل بسیاری در تاب آوری فرد در برابر مشکلات دخیل هستند که از آن جمله می توان به سبک دلبستگی اشاره نمود(هازان و شیور، 1993 ؛ بلسکی، 2002). لو و سیم(2003)، بر این باورند که داشتن دلبستگی ایمن به افزایش ویژگی های روانشناختی و عواطف مثبت مانند امید و خوشبینی به ویژه در موقعیت های دشوار منجر می شود، چون احساس می کند تکیه گاه ایمن و قدرتمندی دارد که از او حمایت می کند(به نقل از نصیری و لطیفیان، 1386). مطالعات انجام شده رابطه بین تاب آوری و دلبستگی را مورد حمایت قرار می دهند(کامپفر، 1999 ؛ کیم، 2005 ؛ اکانر، 2003 ؛ لنت، 2004 و پائول، 2009). نتایج بابلان و همکارن(1973) نشان داد، بین سبک دلبستگی، تاب آوری و دینداری رابطه معنادار وجود دارد. باولبی(1973)،

- Positive Psychology

- Friborg, Martinussen, Rosenvinge, barlaaug & Hemdal

-Resilience

-Adversity

-Inzlicht, Aronson, Good & Mckay

- Agaibi

-Lazarus

-Folkman

- Inzlicht

- Aronson

- Good

- McKay

-Cowen

- Hazen, C and  Shaver, P

- Belsky

- Low Seim

- Kumpfer

- O’Connor

-Lent

 

دانلود تبیین نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای در ارتباط بین سبک های دلبستگی و تاب آوری